Vurdering af sponsorkoncept for idrætsforeninger i relation til markedsføringsloven
Dato
17. december 2009
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende forelagde Forbrugerombudsmanden et sponsorkoncept til vurdering, der involverede idrætsforeninger. Konceptet indebar, at foreningerne skulle tilbyde deres medlemmer at tegne mobilabonnementer hos den erhvervsdrivende. Foreningen ville modtage en del af kundens minuttakst for hvert opkald foretaget af de medlemmer, foreningen havde rekrutteret. Hvis et medlem rekrutterede yderligere kunder, ville både medlemmet og foreningen modtage en del af den nye kundes minuttakst.
Problemstilling
- Spørgsmålet var, om dette sponsorkoncept var i strid med markedsføringsloven, særligt i forhold til uanmodede henvendelser.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede konceptet i lyset af gældende lovgivning og retspraksis.
- Der blev lagt vægt på Sø- og Handelsrettens dom i UfR 2002.2277SH.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, under henvisning til Sø- og Handelsrettens dom i sagen UfR 2002.2277SH, at det pågældende sponsorkoncept formentlig ikke i sig selv ville være i strid med Markedsføringsloven § 1. Dog understregede Forbrugerombudsmanden, at en erhvervsdrivende ikke kan omgå forbuddet mod uanmodede henvendelser i afsætningsøjemed, jf. Markedsføringsloven § 6 og Forbrugeraftaleloven § 6, ved at lade en ikke-erhvervsdrivende foretage disse handlinger. Den erhvervsdrivende skal sikre, at foreningen og dens medlemmer ikke handler i strid med disse regler.
Lignende afgørelser