Forbrugerombudsmandens krav til tydelighed ved indhentning af samtykke til markedsføring fra tredjeparter
Dato
17. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende ønskede at indhente forbrugeres samtykke via sin hjemmeside, så andre erhvervsdrivende kunne sende tilbud på bestemte produkter. Forbrugerombudsmanden blev bedt om en forhåndsbesked på et eksempel på samtykkeformularen.
Samtykkeformularens opbygning:
- Side 1: Overskriften var "Få et godt tilbud fra (anden branche)". Der var en kort beskrivelse af minimumskravene til tilbuddet, men det blev understreget, at der ikke var garanti for, at tilbudsgiverne ville overholde disse krav.
- Side 2: Overskriften var "Få et godt tilbud fra (anden branche)". Det blev oplyst, at forbrugerens navn og adresse ville blive videregivet til en tilbudsgiver, hvis en sådan blev fundet inden en bestemt dato. Minimumskravene til tilbuddet blev gentaget.
- Side 3: Overskriften og minimumskravene fra de foregående sider blev gentaget. Det blev oplyst, at tjenesten var gratis for forbrugeren, og at den erhvervsdrivende ville modtage et formidlingshonorar fra tilbudsgiveren. Den erhvervsdrivende blev angivet som dataansvarlig, og det blev oplyst, at oplysningerne ville blive slettet, når de enten var videregivet eller hvis det ikke lykkedes at finde en tilbudsgiver.
Forbrugerombudsmanden henviste til Datatilsynet vedrørende spørgsmål om databeskyttelse og samtykke til behandling af personoplysninger efter persondataloven.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte, at der eksplicit burde oplyses, hvilken kommunikationsform der blev givet samtykke til, og hvor mange gange der måtte sendes tilbud. Samtidig gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at der skulle være anvist en nem måde, hvorpå forbrugeren kunne trække sit samtykke tilbage.
Lignende afgørelser