Betinget accept af brugervilkår med samtykke til markedsføring
Dato
9. september 2010
Afgørelsestype
Indhentelse af samtykke
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
En virksomhed introducerede nye brugervilkår, hvor brugernes accept af disse vilkår var betinget af, at de samtidig gav samtykke til at modtage markedsføringsmateriale fra virksomheden, dens koncernrelaterede selskaber og strategiske handelspartnere.
Forbrugerombudsmandens indgriben
- Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomheden og påpegede, at det er problematisk at betinge en aftale af, at forbrugeren giver samtykke til at modtage markedsføringsmateriale.
Virksomhedens reaktion
- Virksomheden ændrede efterfølgende sin fremgangsmåde, således at accept af de nye brugervilkår ikke længere var betinget af samtykke til markedsføring.
- Virksomheden oplyste desuden, at de ville se bort fra de samtykker, der allerede var indhentet under den første implementeringsfase.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er i strid med god markedsføringsskik at betinge en aftale af, at forbrugeren giver samtykke til at modtage markedsføringsmateriale. Da virksomheden ændrede sin praksis og slettede de indhentede samtykker, afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen uden yderligere tiltag.
Lignende afgørelser