Målretning af reklamer via IP-adresse mod virksomheder er ikke nødvendigvis uanmodet markedsføring
Dato
31. januar 2011
Afgørelsestype
Spam
Fuld sag
Emner
Forhåndsbeskeder
Lovreferencer
Et mediebureau anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af lovligheden ved at anvende IP-adresser til at målrette reklamer mod virksomheder på online medier.
Sagens omstændigheder
- Mediebureauet ønskede at målrette reklamer mod specifikke virksomheder baseret på deres IP-adresser.
- Reklamerne ville kun blive vist, når en person fra den pågældende virksomhed besøgte en hjemmeside.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at da reklamen kun vises, når personen selv aktivt besøger hjemmesiden, er der ikke tale om en uanmodet henvendelse direkte til personen bag IP-adressen.
- Forbrugerombudsmanden konkluderede, at dette ikke er i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1, der forbyder direkte elektronisk markedsføring til bestemte personer eller e-mailadresser.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at målretning af reklamer via IP-adresser mod virksomheder, hvor reklamen kun vises, når brugeren selv besøger hjemmesiden, ikke udgør en uanmodet henvendelse i henhold til Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Markedsføringstiltaget var derfor ikke i strid med loven.
Lignende afgørelser