Brug af forhåndsafkrydset samtykkefelt til markedsføring kræver informeret samtykke
Dato
16. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En nødhjælpsorganisation forelagde Forbrugerombudsmanden en problemstilling vedrørende indhentning af samtykke til markedsføring fra et forsikringsselskab. Spørgsmålet var, om et forhåndsafkrydset samtykkefelt i forbindelse med aftale om medlemskab af nødhjælpsorganisationen eller køb af førstehjælpskursus var tilstrækkeligt.
Sagens baggrund
- Nødhjælpsorganisationen ønskede at afklare, om metoden med forhåndsafkrydsede felter var i overensstemmelse med gældende lovgivning.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, om et sådant samtykke opfyldte kravene til et informeret samtykke.
Problemstilling
- Kernen i sagen var, om forbrugerne var tilstrækkeligt informeret om, at de ved et forhåndsafkrydset felt gav samtykke til at modtage markedsføring fra et forsikringsselskab.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at et samtykke skal være informeret og konkretiseret for at være gyldigt efter Markedsføringsloven § 6.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at brugen af et forhåndsafkrydset samtykkefelt i forbindelse med indgåelse af en aftale om medlemskab eller køb af et førstehjælpskursus, hvorved der indhentes samtykke til at blive kontaktet af et forsikringsselskab i markedsføringsøjemed, ikke opfylder kravet om et informeret samtykke i henhold til Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Forbrugerombudsmanden understregede, at et samtykke til elektronisk markedsføring skal være informeret og konkretiseret, hvilket ikke er tilfældet ved forhåndsafkrydsede felter.
Lignende afgørelser