Command Palette

Search for a command to run...

Teleselskab gav tilsagn om at stoppe uanmodet telefonsalg forklædt som kundetilfredshedsundersøgelser

Dato

22. maj 2013

Afgørelsestype

Telefonsalg

Fuld sag

Emner

Tilsagn

Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på, at et teleselskab uanmodet kontaktede egne kunder telefonisk for at foretage "teletjek". Teleselskabet oplyste, at formålet var kundepleje og tilfredshedsundersøgelser, uden salg.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

Forbrugerombudsmanden bad teleselskabet om at udlevere båndede samtaler, da der ikke var tilstrækkelige beviser for ulovligt telefonsalg. En stikprøvevis gennemlytning af samtalerne afslørede, at:

  • Samtalerne primært blev brugt til at tilbyde mobilabonnementer og tv-pakker.
  • Kunder med tekniske problemer blev henvist til at kontakte selskabet på et andet nummer.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabet overtrådte forbuddet mod uanmodet telefonisk henvendelse til forbrugere i Forbrugeraftaleloven § 6.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med, at teleselskabet underskrev et tilsagn i medfør af Markedsføringsloven § 23. Tilsagnet indebar, at teleselskabet fremover ved uanmodet telefonisk henvendelse til deres kunder, der er forbrugere, skulle overholde følgende:

  1. Ikke direkte eller indirekte at tilbyde køb af varer eller tjenesteydelser.
  2. Ikke direkte eller indirekte at søge at fremkalde et tilbud fra kunden om køb af varer eller tjenesteydelser.
  3. Ikke at omtale varer eller tjenesteydelser, medmindre der er tale om den vare eller tjenesteydelse, som kunden allerede har købt eller indgået aftale om.
  4. Ikke under samtalen at indgå aftaler om salg af teleselskabets varer eller tjenesteydelser, uanset om tilbuddet fremkommer på kundens opfordring.

Teleselskabet gav endvidere tilsagn om:

  1. At sikre, at medarbejdere, der foretager uanmodede telefoniske henvendelser til teleselskabets kunder, som er forbrugere, såvel skriftligt som mundtligt instrueres om indholdet af pkt. 1 til 4.
  2. At føre nøje kontrol med, at medarbejdere, der foretager uanmodede opkald til teleselskabets kunder, som er forbrugere, overholder punkt 1 til 4.

Lignende afgørelser