Afgørelse om markedsføring via e-boks og Markedsføringslovens § 6
Dato
16. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et forsikringsselskab ønskede at afklare, om markedsføring via e-boks er omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1 om uanmodet elektronisk post. Forbrugerombudsmanden blev bedt om at tage stilling til spørgsmålet.
Sagens baggrund
- Forsikringsselskabet ønskede at sende markedsføringsmateriale til sine kunder via e-boks.
- Spørgsmålet var, om e-boks beskeder falder ind under definitionen af "elektronisk post" i markedsføringslovens forstand.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden påpegede, at definitionen af "elektronisk post" i markedsføringsloven skal fortolkes i overensstemmelse med EU-retten, nærmere bestemt direktiv 2002/58/EF artikel 2, litra h.
- Definitionen omfatter meddelelser sendt via et offentligt kommunikationsnet, der kan lagres, indtil de hentes af modtageren.
- Definitionen af et offentligt elektronisk kommunikationsnet følger af direktiv 2002/21/EF artikel 2, litra d.
- Forbrugerombudsmanden anførte, at han ikke havde tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om e-boks opfylder kriterierne for at være omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte forsikringsselskabet, at han på det foreliggende grundlag ikke havde tilstrækkelige oplysninger til at kunne tage stilling til, hvorvidt meddelelser, der sendes til en e-boks, er omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Forbrugerombudsmanden udtalte samtidig, at hvis der er tvivl om, hvorvidt en meddelelse er omfattet af Markedsføringsloven § 6, stk. 1, bør den erhvervsdrivende, der ikke har en kundes udtrykkelige samtykke til markedsføring, enten undersøge den tekniske indretning eller afholde sig fra at rette henvendelse til kunden via mediet.
Lignende afgørelser