E-mail med opfordring til velgørenhed og rabatkode er spam
Dato
5. marts 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En børnetøjsbutik sendte en e-mail til potentielle kunder, hvori de opfordrede modtagerne til at donere brugt børnetøj via et fragtfirma til en nødhjælpsorganisation. Som tak for donationen tilbød butikken 10 % rabat på det næste køb samt muligheden for at tilmelde sig butikkens nyhedsbrev.
Problemstilling
Spørgsmålet var, om denne e-mail var i strid med Markedsføringsloven § 6 om spam, da den blev sendt uden modtagernes forudgående samtykke.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at selvom e-mailen indeholdt en opfordring til velgørenhed, havde den også et kommercielt formål, da den inkluderede en rabatkode og en opfordring til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Derfor var e-mailen omfattet af markedsføringslovens forbud mod spam.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at e-mailen fra børnetøjsbutikken, der indeholdt en opfordring til at donere brugt børnetøj kombineret med en rabatkode og mulighed for tilmelding til nyhedsbrev, var i strid med Markedsføringsloven § 6, da den blev sendt uden modtagernes samtykke. Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne over for børnetøjsbutikken.
Lignende afgørelser