Afgørelse om krav til oplysning om accept af elektronisk markedsføring ved brug af gratis tilbudsavistjeneste
Dato
10. december 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over en tjeneste, der tillader forbrugere at vælge specifikke tilbudsaviser, selvom de er tilmeldt "nej tak"-ordningen. For at bruge tjenesten gratis, skal forbrugerne acceptere at modtage elektronisk markedsføring, som ikke kan afmeldes separat.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerombudsmanden modtog en klage over en tjeneste, der krævede accept af elektronisk markedsføring som betingelse for at benytte en gratis tilbudsavistjeneste.
- Det var ikke muligt at afmelde den elektroniske markedsføring uden at afmelde selve tjenesten.
- Sagen rejste spørgsmålet om, hvorvidt det skulle fremgå tydeligt i markedsføringen, at accept af elektronisk markedsføring var et krav for at benytte tjenesten.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at kræve, at det skulle fremgå af den erhvervsdrivendes markedsføring, at det var et krav at acceptere elektronisk markedsføring for at benytte den omkostningsfrie service. Afgørelsen er begrundet i, at samtykket var i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 6, stk. 1, at servicen var omkostningsfri, og at forbrugerne til enhver tid kunne tilbagekalde deres samtykke.
Lignende afgørelser