Command Palette

Search for a command to run...

Uanmodet SMS-reklame kræver særskilt samtykke - overtrædelse af Markedsføringsloven

Dato

9. december 2014

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeSpam

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Virksomheden udsendte i perioden 9. april 2013 til 19. december 2013 fem ”kampagnebølger” med reklame. En af disse kampagner blev sendt via SMS til 231.293 personer, som ikke havde givet samtykke til at modtage reklame fra virksomheden via SMS. De resterende fire kampagner blev sendt via e-mail, hvoraf 42 modtagere enten ikke havde givet samtykke eller havde tilbagekaldt deres samtykke, men alligevel modtog reklame.

Virksomhedens forklaring

Virksomheden erkendte fejlen vedrørende de 42 e-mails. Vedrørende SMS-beskederne mente virksomheden, at de havde tilladelse til at sende reklame, da modtagerne havde samtykket til at modtage reklame via e-mail.

Forbrugerombudsmandens bemærkninger

Forbrugerombudsmanden præciserede, at et samtykke til at modtage reklame via e-mail ikke kan udvides til også at omfatte SMS-beskeder. Dette kræver et særskilt samtykke fra modtageren, ellers er udsendelsen i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1. Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på sagen via sin spampostkasse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde overtrådt Markedsføringsloven § 6, stk. 1, ved at sende uanmodede sms-beskeder med reklame til 231.293 modtagere, der ikke havde givet samtykke hertil. Desuden havde virksomheden sendt uanmodede e-mails til 42 modtagere, der enten ikke havde givet samtykke eller havde tilbagekaldt deres samtykke. Bødens størrelse blev fastsat under hensyntagen til det store antal uanmodede elektroniske henvendelser.

Lignende afgørelser