Virksomhed idømt bøde for spam efter gentagne afmeldingsforsøg fra forbruger
Dato
9. december 2014
Afgørelsestype
Indhentelse af samtykkeSpam
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
En forbruger havde forsøgt at afmelde sig en virksomheds nyhedsbreve via et afmeldingslink og ved direkte kontakt til virksomheden. Virksomheden ignorerede imidlertid forbrugerens anmodninger, hvilket resulterede i en klage til Forbrugerombudsmandens spampostkasse.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomheden angående problemet.
- Virksomheden forsikrede forbrugeren om, at vedkommende var blevet afmeldt.
- På trods af dette modtog forbrugeren efterfølgende endnu et nyhedsbrev fra virksomheden.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for overtrædelse af forbuddet mod udsendelse af uanmodet elektronisk markedsføring (spam). Virksomheden vedtog efterfølgende en udenretlig bøde på 10.000 kr.
Lignende afgørelser