Command Palette

Search for a command to run...

Uopfordret e-mail med spørgeskema og branding overtræder spamforbuddet

Dato

15. februar 2016

Afgørelsestype

Spam

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Et energiselskab anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt de lovligt kunne sende uopfordrede e-mails til nye og tidligere kunder. E-mailen indeholdt et link til en spørgeskemaundersøgelse, der havde til formål at afdække kundernes motivation for at vælge eller fravælge energiselskabet.

Sagens omstændigheder:

  • Energiselskabet ønskede at indsamle data via en spørgeskemaundersøgelse for at forbedre deres produkter og services.
  • E-mailen indeholdt et link til spørgeskemaet, information om anonym behandling af svar og mulighed for at deltage i en lodtrækning om biografbilletter som tak for hjælpen.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at selve spørgeskemaundersøgelsen var neutral.
  • E-mailen indeholdt dog en formulering om, at energiselskabet løbende forsøgte at forbedre deres produkter og services.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at udsendelse af en e-mail med link til en spørgeskemaundersøgelse som udgangspunkt ikke er i strid med spam-forbuddet i Markedsføringsloven § 6, såfremt undersøgelsen er neutral og ikke har til hensigt at "brande" en virksomhed eller reklamere for dens produkter. Da e-mailen indeholdt en formulering om, at energiselskabet løbende forsøgte at forbedre deres produkter og services, udgjorde dette en sådan "branding", at e-mailen – med dette indhold – var omfattet af spamforbuddet i Markedsføringsloven § 6. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor, at den konkrete formulering var i strid med spamforbuddet.

Lignende afgørelser