Uopfordret e-mail med spørgeskema og branding overtræder spamforbuddet
Dato
15. februar 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et energiselskab anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt de lovligt kunne sende uopfordrede e-mails til nye og tidligere kunder. E-mailen indeholdt et link til en spørgeskemaundersøgelse, der havde til formål at afdække kundernes motivation for at vælge eller fravælge energiselskabet.
Sagens omstændigheder:
- Energiselskabet ønskede at indsamle data via en spørgeskemaundersøgelse for at forbedre deres produkter og services.
- E-mailen indeholdt et link til spørgeskemaet, information om anonym behandling af svar og mulighed for at deltage i en lodtrækning om biografbilletter som tak for hjælpen.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at selve spørgeskemaundersøgelsen var neutral.
- E-mailen indeholdt dog en formulering om, at energiselskabet løbende forsøgte at forbedre deres produkter og services.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at udsendelse af en e-mail med link til en spørgeskemaundersøgelse som udgangspunkt ikke er i strid med spam-forbuddet i Markedsføringsloven § 6, såfremt undersøgelsen er neutral og ikke har til hensigt at "brande" en virksomhed eller reklamere for dens produkter. Da e-mailen indeholdt en formulering om, at energiselskabet løbende forsøgte at forbedre deres produkter og services, udgjorde dette en sådan "branding", at e-mailen – med dette indhold – var omfattet af spamforbuddet i Markedsføringsloven § 6. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor, at den konkrete formulering var i strid med spamforbuddet.
Lignende afgørelser