Lovlighed af spørgeskemaundersøgelse via e-mail uden forudgående samtykke
Dato
18. februar 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om det var lovligt at sende en e-mail med en spørgeskemaundersøgelse til modtagere, der ikke på forhånd havde anmodet om det.
Sagens omstændigheder
- Den erhvervsdrivende ønskede at inkludere virksomhedens navn i e-mailen.
- Der skulle inkluderes en "opt-in" mulighed, så modtagerne kunne tilvælge at modtage resultaterne af undersøgelsen samt anden information fra virksomheden.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en e-mail med en spørgeskemaundersøgelse som udgangspunkt ikke er omfattet af forbuddet mod uanmodede henvendelser i Markedsføringsloven, medmindre e-mailens indhold eller undersøgelsen har til formål at skabe afsætning, imageopbygning eller lignende for afsenderen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en e-mail med en spørgeskemaundersøgelse som udgangspunkt ikke er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede henvendelser, medmindre indholdet af e-mailen eller undersøgelsen har til formål at skabe afsætning, imageopbygning eller lignende for afsenderen over for modtageren.
Forbrugerombudsmandens afgørelse
Forbrugerombudsmanden oplyste, at den erhvervsdrivende lovligt kunne sende den omhandlede e-mail med spørgeskemaundersøgelsen, men uden en "opt-in" mulighed. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at "opt-in" delen af henvendelsen havde afsætning for øje.
Lignende afgørelser