Donationer til velgørenhed via "tip en ven" funktioner betragtes som incitament efter markedsføringsloven
Dato
13. juni 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt donationer til velgørende formål kan betragtes som et incitament i forbindelse med markedsføring via "tip en ven"-funktioner.
Forbrugerombudsmandens vurdering af tip en ven-funktioner
Forbrugerombudsmanden har udtalt:
- Det er ikke i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1 blot at tilbyde en "tip-en-ven" funktion.
- Hvis der er en forudindlagt tekst i beskeden, skal brugeren kunne se og ændre denne, før beskeden sendes.
- Hvis en virksomhed belønner eller skaber et incitament for at bruge "tip-en-ven" funktionen, betragtes henvendelsen som kommende fra virksomheden. Udsendelse af sådanne henvendelser uden samtykke er i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1.
- Det betragtes som en præmiering, hvis virksomheden lover at donere til velgørenhed, når forbrugeren bruger "tip-en-ven" funktionen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er en præmiering, hvis en virksomhed lover at donere til et velgørende formål, hvis en forbruger benytter en "tip-en-ven" funktion. Henvendelser via "tip en ven" funktioner, hvor der er et incitament, anses for at komme fra den erhvervsdrivende, og det vil derfor være i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 1, at sende en sådan henvendelse uden samtykke.
Lignende afgørelser