Command Palette

Search for a command to run...

E-mailmarkedsføring til tidligere kunder: Grænsen mellem "egne og tilsvarende produkter" efter markedsføringsloven

Dato

21. september 2016

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykke

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En brancheforening anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af en bilforhandlers e-mailmarkedsføring til tidligere kunder.

Baggrund

  • Bilforhandleren sendte mails med markedsføring til kunder, der tidligere havde købt bil hos dem.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, om dette var i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 6, stk. 2, der tillader markedsføring af "egne og tilsvarende produkter" til tidligere kunder uden samtykke, under visse betingelser.

Markedsføringslovens krav

For at markedsføring uden samtykke er lovlig, skal følgende betingelser være opfyldt:

  • Kunden skal have oplyst sin e-mailadresse i forbindelse med et køb.
  • Kunden skal ved afgivelsen af e-mailadressen være informeret om, at den vil blive brugt til markedsføring af "egne tilsvarende produkter og tjenesteydelser".
  • Kunden skal både ved afgivelsen og efterfølgende have mulighed for at frabede sig markedsføringen.

Definition af "egne og tilsvarende produkter"

  • "Egne produkter eller tjenesteydelser" dækker kun produkter og tjenesteydelser, som den erhvervsdrivende selv udbyder.
  • Markedsføring af produkter eller tjenesteydelser udbudt af en tredjepart er ikke tilladt, selv ved samarbejdsaftaler.
  • "Tilsvarende produkter eller tjenesteydelser" skal forstås som tilsvarende vare- og tjenesteydelsesgrupper, men ikke nødvendigvis identiske produkter eller tjenesteydelser.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at en bilforhandlers markedsføring via e-mail til tidligere kunder vedrørende service og reparation af biler, som udføres af bilforhandleren selv, er omfattet af undtagelsen i Markedsføringsloven § 6, stk. 2. Dette skyldes, at sådanne ydelser betragtes som "egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser".

Derimod er markedsføring vedrørende syn af biler, information om forhandlerens afdeling i Flensborg, samt et nyhedsbrev om bilbranchen/ny lovgivning ikke omfattet af undtagelsen i Markedsføringsloven § 6, stk. 2, da disse ydelser ikke anses for at være "egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser".

Lignende afgørelser