E-mailmarkedsføring til tidligere kunder: Grænsen mellem "egne og tilsvarende produkter" efter markedsføringsloven
Dato
21. september 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En brancheforening anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af en bilforhandlers e-mailmarkedsføring til tidligere kunder.
Baggrund
- Bilforhandleren sendte mails med markedsføring til kunder, der tidligere havde købt bil hos dem.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, om dette var i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 6, stk. 2, der tillader markedsføring af "egne og tilsvarende produkter" til tidligere kunder uden samtykke, under visse betingelser.
Markedsføringslovens krav
For at markedsføring uden samtykke er lovlig, skal følgende betingelser være opfyldt:
- Kunden skal have oplyst sin e-mailadresse i forbindelse med et køb.
- Kunden skal ved afgivelsen af e-mailadressen være informeret om, at den vil blive brugt til markedsføring af "egne tilsvarende produkter og tjenesteydelser".
- Kunden skal både ved afgivelsen og efterfølgende have mulighed for at frabede sig markedsføringen.
Definition af "egne og tilsvarende produkter"
- "Egne produkter eller tjenesteydelser" dækker kun produkter og tjenesteydelser, som den erhvervsdrivende selv udbyder.
- Markedsføring af produkter eller tjenesteydelser udbudt af en tredjepart er ikke tilladt, selv ved samarbejdsaftaler.
- "Tilsvarende produkter eller tjenesteydelser" skal forstås som tilsvarende vare- og tjenesteydelsesgrupper, men ikke nødvendigvis identiske produkter eller tjenesteydelser.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at en bilforhandlers markedsføring via e-mail til tidligere kunder vedrørende service og reparation af biler, som udføres af bilforhandleren selv, er omfattet af undtagelsen i Markedsføringsloven § 6, stk. 2. Dette skyldes, at sådanne ydelser betragtes som "egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser".
Derimod er markedsføring vedrørende syn af biler, information om forhandlerens afdeling i Flensborg, samt et nyhedsbrev om bilbranchen/ny lovgivning ikke omfattet af undtagelsen i Markedsføringsloven § 6, stk. 2, da disse ydelser ikke anses for at være "egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser".
Lignende afgørelser