Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af markedsføring via e-mail og telefonisk kontakt til potentielle kunder

Dato

16. juni 2017

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeSpamTelefonsalg

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed, der driver netværksgrupper for medarbejdere og ledere, forelagde en forespørgsel for Forbrugerombudsmanden vedrørende lovligheden af telefonisk og e-mailbaseret kontakt til potentielle kunder.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden ønskede at afklare, om de kunne kontakte potentielle kunder via telefon eller e-mail for at markedsføre deres netværksgrupper.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens aktiviteter er erhvervsmæssige og derfor underlagt markedsføringslovens bestemmelser.

Problemstilling

  • Spørgsmålet var, om virksomheden lovligt kunne sende markedsføringsmails uden forudgående samtykke.
  • Derudover blev det undersøgt, om det var lovligt at kontakte enkeltpersoner telefonisk for at indhente samtykke til at sende mails til en bredere kreds.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at virksomhedens markedsføring via e-mail uden modtagernes forudgående samtykke er ulovlig, når mailen har et afsætningsformål. Ligeledes er det ulovligt at kontakte enkeltpersoner telefonisk for at indhente samtykke til at sende mails til en bredere kreds uden fuldmagter fra de pågældende modtagere. Virksomheden kan dog lovligt kontakte andre virksomheder telefonisk uden forudgående samtykke, men telefoniske henvendelser til lønmodtagere kræver samtykke, selvom det vedrører salg af ydelser til brug for deres beskæftigelse, da sådanne køb betragtes som forbrugerkøb.

Lignende afgørelser