Forbrugerombudsmanden: Samlet samtykke til markedsføring af flere produktgrupper og virksomheder er tilstrækkeligt
Dato
16. marts 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En brancheorganisation anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt deres medlemmer kunne indhente samtykke til markedsføring af flere produktgrupper og virksomheder samlet, eller om samtykket skulle opdeles i separate samtykker for hver produktgruppe og virksomhed.
Baggrund
- Et gyldigt samtykke til markedsføring skal være informeret, specificeret og frivilligt, jf. Markedsføringsloven § 2, nr. 14.
- Ugyldige samtykker må ikke danne grundlag for direkte markedsføring.
Problemstilling
Spørgsmålet var, om et samlet samtykke til flere produktgrupper og virksomheder opfylder kravene om specificitet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at en samtykkeerklæring kan være tilstrækkelig informeret, specifik og frivillig, selvom den kun giver mulighed for at give ét samlet samtykke til markedsføring på tværs af flere produktkategorier og annoncører. Samtykkeerklæringen behøver derfor ikke at have separate afkrydsningsfelter for hver produktkategori og for hver annoncør.
Lignende afgørelser