Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden: Samlet samtykke til markedsføring af flere produktgrupper og virksomheder er tilstrækkeligt

Dato

16. marts 2018

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykke

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En brancheorganisation anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt deres medlemmer kunne indhente samtykke til markedsføring af flere produktgrupper og virksomheder samlet, eller om samtykket skulle opdeles i separate samtykker for hver produktgruppe og virksomhed.

Baggrund

  • Et gyldigt samtykke til markedsføring skal være informeret, specificeret og frivilligt, jf. Markedsføringsloven § 2, nr. 14.
  • Ugyldige samtykker må ikke danne grundlag for direkte markedsføring.

Problemstilling

Spørgsmålet var, om et samlet samtykke til flere produktgrupper og virksomheder opfylder kravene om specificitet.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at en samtykkeerklæring kan være tilstrækkelig informeret, specifik og frivillig, selvom den kun giver mulighed for at give ét samlet samtykke til markedsføring på tværs af flere produktkategorier og annoncører. Samtykkeerklæringen behøver derfor ikke at have separate afkrydsningsfelter for hver produktkategori og for hver annoncør.

Lignende afgørelser