Brug af Facebooks "Inviter til side"-funktion kræver samtykke ifølge markedsføringsloven
Dato
23. marts 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed har spurgt Forbrugerombudsmanden, om brugen af Facebook-funktionen ”Inviter til side” er omfattet af markedsføringslovens spamforbud.
Baggrund
- Funktionen ”Inviter til side” giver virksomheder mulighed for at sende en notifikation til Facebook-brugere, der har interageret med virksomhedens side (f.eks. ved at synes godt om et opslag), med en opfordring til at ”synes godt om” selve virksomhedens Facebook-side.
- Brugeren modtager en notifikation, når vedkommende logger på Facebook.
- Forbrugerombudsmanden har tidligere fastslået, at begrebet ”elektronisk post” i markedsføringsloven er teknologineutralt og omfatter henvendelser via sociale platforme.
Problemstilling
- Spørgsmålet er, om en notifikation via ”Inviter til side”-funktionen kræver forudgående samtykke fra modtageren.
- Et klik på et ”synes godt om”-ikon betragtes ikke som et gyldigt samtykke til at modtage markedsføring, da det ikke tydeligt informerer forbrugeren om, at de samtidig giver samtykke til at modtage markedsføring.
- Et gyldigt samtykke skal være frivilligt, specifikt og informeret.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderer, at brugen af Facebook-funktionen ”Inviter til side” er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser (spam). Det betyder, at virksomheder skal have et forudgående samtykke fra modtageren, før de sender en invitation via denne funktion. Et klik på et ”synes godt om”-ikon er ikke tilstrækkeligt som samtykke, da det ikke tydeligt fremgår, at forbrugeren dermed giver samtykke til at modtage markedsføring. Samtykket skal være frivilligt, specifikt og informeret.
Lignende afgørelser