Mangelfuld oplysning om samtykke til markedsføring i konkurrencekampagne
Dato
28. juli 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag om en konkurrencekampagne, hvor der blev indsamlet samtykker til markedsføring.
Sagens omstændigheder:
- Kampagnehjemmesiden var udformet således, at det ikke tydeligt fremgik, at formålet var at indhente samtykker til markedsføring. Fokus var primært på konkurrencen og præmien.
- Oplysninger om samtykke blev kun angivet i handelsbetingelserne og ikke på kampagnens forside.
- Forbrugeren skulle ikke aktivt tilkendegive, at de ønskede at modtage markedsføring, hvilket betød, at der ikke var tale om et aktivt tilvalg.
- Oplysningerne om, hvilke virksomheder der ville kontakte forbrugerne, hvilke produkter markedsføringen ville omhandle, kontaktmediet og hvem der stod bag konkurrencen, var ikke tilstrækkeligt tydelige.
Forbrugerombudsmandens vurdering:
Forbrugerombudsmanden vurderede, at konkurrencen ikke kunne bruges til at indhente samtykker til markedsføring, da dette ville være i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik, jf. Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden kunne ikke give en forhåndsbesked, da kampagnen var startet før anmodningen om forhåndsbesked var behandlet.
Forbrugerombudsmanden indhentede et tilsagn fra den erhvervsdrivende om, at de indhentede samtykker ikke ville blive anvendt.
Lignende afgørelser