Command Palette

Search for a command to run...

Betinget samtykke til markedsføring ved indmeldelse i fordelsprogram

Dato

21. juni 2019

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykke

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En virksomhed ønskede at gøre indmeldelse i sit fordelsprogram betinget af, at medlemmerne gav samtykke til at modtage markedsføring fra virksomheden. Medlemmerne ville efterfølgende kunne tilbagekalde deres samtykke uden konsekvenser for deres medlemskab. Kunder, der ikke ønskede at melde sig ind i kundeklubben, kunne købe varer til normalpris.

Samtykke til markedsføring

  • Ifølge Markedsføringsloven § 2, nr. 14 skal et samtykke til at modtage markedsføring være specificeret, informeret og frivilligt.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at fordelsprogrammets bonusser kunne sidestilles med en rabat.
  • Manglende indmeldelse i fordelsprogrammet ville ikke medføre negative konsekvenser for kunderne.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at samtykket til at modtage markedsføring ville være givet frivilligt, selvom indmeldelse i fordelsprogrammet er betinget af, at kunden giver samtykke til at modtage markedsføring.
  • Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selvom indmeldelsen var betinget af et samtykke til markedsføring, skulle samtykket stadig være aktivt og ikke forhåndsafkrydset.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er acceptabelt at betinge indmeldelse i et fordelsprogram af, at medlemmerne giver samtykke til at modtage markedsføring, da fordelsprogrammets bonusser kan sidestilles med en rabat, og manglende indmeldelse ikke medfører negative konsekvenser. Det er dog et krav, at samtykket til markedsføring skal være aktivt, hvilket betyder, at samtykkefeltet ikke må være forhåndsafkrydset.

Lignende afgørelser