Skjult reklame i gratis magasin: Manglende adskillelse mellem redaktionelt indhold og annoncer
Dato
17. juni 2005
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler bladet [bladets navn], der blev distribueret gratis, blandt andet i børneinstitutioner.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden konstaterede, at der var en tæt sammenhæng mellem artikler og annoncer i bladet. Artiklerne omhandlede ofte de produkter, der blev annonceret i samme nummer.
- Denne sammenhæng var tilsigtet og aftalt med annoncørerne.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis udgjorde skjult reklame, da reklamerne ikke klart fremstod som sådanne, og der ikke var en tydelig adskillelse mellem redaktionelt indhold og annoncer.
- Dette blev anset for at være i strid med Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at den manglende adskillelse mellem redaktionelt indhold og reklamer i magasinet [bladets navn] udgjorde skjult reklame i strid med Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Udgiveren af magasinet lovede efterfølgende Forbrugerombudsmanden, at fremtidige reklamer i magasinet tydeligt ville blive markeret som reklame.
Lignende afgørelser