Forbrugerombudsmanden vurderer, at spil for børn om finansiel forståelse ikke er skjult reklame
Dato
23. februar 2010
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en hjemmeside, der er et spil for finansiel forståelse for børn i alderen 5-9 år, som et pengeinstitut står bag. Forbrugerombudsmanden undersøgte, om der var tale om skjult reklame i strid med markedsføringsloven.
Baggrund
- Spillet har til formål at skabe et virtuelt univers for børn, hvor de gennem leg kan lære om penge og få en bedre forståelse for økonomi.
- Pengeinstituttet har været i dialog med Forbrugerombudsmanden og redegjort for spillets idé, formål, tilblivelse, udformning og anvendelse.
Pengeinstituttets tiltag
- Pengeinstituttet har tilkendegivet, at eventuelle annoncer for spillet fremover vil blive udformet uden anvendelse af bankens hvide skrifttype på blå baggrund, for at undgå associationer til banken.
- Pengeinstituttet har præciseret de oplysninger, der kræves efter E-handelsloven § 7 under lærersektionen og forældresektionen på hjemmesiden.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da det blev vurderet, at hjemmesiden ikke udgjorde reklame i henhold til Markedsføringsloven § 4, som skal fortolkes i overensstemmelse med EU's markedsføringsdirektiv (Rådet og Europa-Parlamentets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005). Denne afgørelse blev truffet på baggrund af, at hjemmesiden ikke associerede til pengeinstituttet i indhold, tekst, billede eller farve, og at indholdet var sagligt og neutralt, så børn ikke forbandt hjemmesiden med pengeinstituttet. Pengeinstituttet havde desuden præciseret de oplysninger, der kræves efter E-handelsloven § 7 under lærer- og forældresektionerne på hjemmesiden.
Lignende afgørelser