Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af banks brug af Facebook til markedsføring: Skjult reklame og uanmodet henvendelse

Dato

14. december 2009

Afgørelsestype

Sociale medier

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

En bank søgte forhåndsbesked hos Forbrugerombudsmanden vedrørende brugen af en Facebook-profil til markedsføring. Banken ønskede at vide, om brugen af profilen, hvor en ansat skulle initiere debatter både på bankens egen profil og på andres profiler, ville være i strid med Markedsføringsloven § 4 om skjult reklame og Markedsføringsloven § 6, stk. 1 om uanmodet henvendelse.

Baggrund

  • Bankens profil indeholdt bankens navn og logo samt oplysninger om, at banken stod bag profilen.
  • Den ansatte skulle tydeligt angive sin tilknytning til banken i alle indlæg.
  • Banken var i tvivl om, hvorvidt indlæg på andre brugeres vægge på Facebook var omfattet af reglerne om uanmodet henvendelse.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Profilen kunne klart identificeres som markedsføring for banken, og var derfor ikke skjult reklame.
  • Det skulle tydeligt fremgå af den ansattes indlæg, at vedkommende var ansat af banken.
  • Facebooks interne mailsystem betragtes som elektronisk post, der kræver samtykke.
  • Indlæg på andre profilers vægge er ikke elektronisk post i markedsføringslovens forstand.

Finanstilsynets udtalelse

  • Finanstilsynet vurderede, at brugen af Facebook-profiler i markedsføring er en generel problemstilling, der ikke bør afhænge af branchen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at bankens Facebook-profil ikke var i strid med Markedsføringsloven § 4 om skjult reklame, forudsat at det klart fremgår af den ansattes indlæg, at vedkommende er ansat af banken. Vedrørende Markedsføringsloven § 6, stk. 1, fastslog Forbrugerombudsmanden, at Facebooks interne mailsystem betragtes som elektronisk post, og kræver forudgående samtykke fra modtageren. Indlæg på andre profilers vægge er ikke omfattet af denne bestemmelse, men Forbrugerombudsmanden anbefalede, at banken respekterer, hvis en profil frabeder sig sådanne indlæg.

Lignende afgørelser