Manglende reklamemarkering af artikler, der linker til sponseret indhold og eksterne hjemmesider
Dato
8. juli 2016
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag vedrørende et dagblads markedsføringspraksis på sin hjemmeside. Sagen omhandlede artikler, der omtalte og linkede til både dagbladets egen sponserede underside og andre selvstændige hjemmesider.
Sagens omstændigheder
- Artiklerne på dagbladets hjemmeside omtalte og linkede til en sponseret underside, som tilhørte dagbladet selv.
- Artiklerne linkede også til andre selvstændige hjemmesider.
- Selvom den sponserede underside var tydeligt markeret som sådan, var selve artiklerne, der henviste til undersiden, ikke markeret som reklame.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at omtalen af og henvisningen til dagbladets egen sponserede underside udgjorde reklame, som skulle være tydeligt markeret.
- For så vidt angår links til de selvstændige hjemmesider, undersøgte Forbrugerombudsmanden, om der forelå en aftale mellem dagbladet og disse hjemmesider om omtale.
- Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selv uden betaling kunne omtale udgøre reklame, der skulle markeres.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at dagbladet havde overtrådt Markedsføringsloven § 4 og E-handelsloven § 9, stk. 1. Dette skyldtes, at artiklerne, der omtalte og linkede til dagbladets egen sponserede underside, ikke var tydeligt markeret som reklame. Forbrugerombudsmanden bemærkede, at det ikke var et krav, at dagbladet modtog betaling for omtalen, for at den skulle anses som reklame. Forbrugerombudsmanden forudsatte, at dagbladet fremover ville overholde reglerne og indskærpede på den baggrund reglerne over for dagbladet.
Lignende afgørelser