Forbrugerombudsmanden skærper reglerne om skjult reklame over for mediehuse
Dato
16. juli 2018
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden har efter klager fra forbrugere undersøgt to mediehuses hjemmesider for skjult reklame. Det er et krav, at reklamer skal være tydeligt markeret, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 4. Det skal være tydeligt for forbrugerne, når der er kommercielle interesser bag indholdet, uanset om budskabet kommer fra virksomheden selv eller formidles gennem en tredjemand. Ligeledes skal det fremgå tydeligt, hvem der er afsender af reklamen, jf. E-handelsloven § 9, stk. 1.
Konkrete problemstillinger
- På den ene hjemmeside var det ikke altid tydeligt, at links i omtaler, der henviste til andre virksomheders webshops, var reklamelinks.
- På den anden hjemmeside var reklameindhold markeret med en lille og utydelig skrift, og markeringen var placeret, så den var nem at overse.
- På begge hjemmesider var teasere til reklamer ikke altid tydeligt markeret som reklame.
- Der var indhold, som ikke tydeligt angav, hvem der var afsender af reklamen.
Forbrugerombudsmanden har haft en dialog med mediehusene, som har oplyst, at de fremover vil markere reklamer tydeligt og adskille dem fra redaktionelle artikler.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne om skjult reklame over for to mediehuse. Indskærpelserne omfatter, at det tydeligt skal oplyses, hvis en omtale er reklame, fx med ordene ”reklame” eller ”annonce” i toppen af omtalen. Teasere, der leder videre til betalt indhold, skal ligeledes markeres tydeligt som reklame. Det skal tydeligt fremgå, hvem der er afsender af reklamen, og reklamelinks (affiliate links) skal markeres tydeligt, fx med ”reklamelink” eller ”annoncelink”. Hvis en omtale indeholder reklamelinks, skal det være tydeligt, at både omtalen og reklamelinks er reklame. Markeringer som ”præsenteret af”, ”i samarbejde med” eller ”advertorial” er ikke tilstrækkelige. Reklamer skal tydeligt adskille sig fra redaktionelt stof.
Lignende afgørelser