Forbrugerombudsmandens vurdering af gyldighedsperiode på tre måneder for gratis værdibeviser
Dato
23. december 2011
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En detailkæde planlagde at udsende et gratis værdibevis til kunder, der havde accepteret at modtage nyhedsbreve via e-mail, og som ikke havde handlet i deres butikker i seks måneder. Værdibeviset skulle have en pålydende værdi på 300-500 kr. Detailkæden ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af lovligheden af at indføre en gyldighedsperiode på tre måneder for værdibeviserne.
Forældelsesloven
Ifølge forældelsesloven er den almindelige forældelsesfrist tre år. Forældelsesloven § 26, stk. 2 fastslår, at loven i forbrugerforhold ikke kan fraviges ved forudgående aftale til skade for forbrugeren.
Det fremgår dog af Forældelsesloven § 26, stk. 4, at stk. 2 ikke finder anvendelse, når der er udstedt et dokument for fordringen, og skyldneren frigøres ved at erlægge ydelsen til den, der har dokumentet i hænde.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at detailkæden kunne fastsætte en gyldighedsperiode på tre måneder for værdibeviserne, forudsat at denne periode ikke var urimelig kort, jf. aftalelovens regler. Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at gyldighedsperioden var urimelig kort.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en gyldighedsperiode på tre måneder for et gratis værdibevis ikke var urimelig kort. Derfor var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at indførelsen af en tremåneders gyldighedsperiode ikke ville indebære en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at der var tale om et gratis værdibevis, der nærmest havde karakter af en rabatkupon.
Lignende afgørelser