Manglende tydelighed i markedsføring af tv-pakke med tilvalgskanaler
Dato
15. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En forbruger klagede over manglende tydelighed i markedsføringen af en HDTV-pakke fra en programudbyder. Markedsføringen på udbyderens hjemmeside indikerede, at pakken indeholdt op til 16 ekstra tv-kanaler, men det var ikke umiddelbart tydeligt, at visse af disse kanaler kun var tilgængelige ved tilkøb af en anden pakke.
Sagens omstændigheder
- Forbrugeren skulle navigere gennem flere faneblade på hjemmesiden for at afdække, at fire af de annoncerede kanaler krævede et yderligere abonnement.
- Dette medførte en ekstraomkostning på 199 kr. pr. måned oveni den annoncerede pris på 79 kr. for HDTV-pakken.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at:
- Forbeholdet om tilkøb af en ekstra pakke var væsentligt for forbrugerens vurdering af tilbuddet.
- Denne information var ikke tilstrækkeligt tydeligt fremhævet i markedsføringen af HDTV-pakken.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at den omhandlede markedsføring tilsidesatte tydelighedskravet i Markedsføringsloven § 9, stk. 1 og Markedsføringsloven § 3, stk. 1, og indskærpede, at udbyderen ved fremtidig markedsføring af tilbud, som forudsatte erhvervelse eller besiddelse af andre ydelser, end den der umiddelbart blev markedsført, udtrykkeligt skulle oplyse herom.
Lignende afgørelser