Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring med mangelfuld oplysning om forbehold ved rabattilbud

Dato

15. juli 2014

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En forbruger klagede over en forretningskædes markedsføring af et tilbud om "- 20 % på alt 29. nov. – 2. dec." i en avisannonce og ved skiltning i butikken.

Sagens omstændigheder

  • Ved besøg i butikken viste det sig, at tilbuddet ikke gjaldt varer, der i forvejen var nedsat.
  • Dette forbehold fremgik kun af en meget lille skrifttype lodret i hjørnet af annoncen/skiltet.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at udtrykket "20 % på alt" isoleret set var vildledende.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at brugen af udtrykket "20 % på alt" var vildledende, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Forbeholdet om, at tilbuddet ikke gjaldt i forvejen nedsatte varer, var ikke tydeligt nok oplyst og opfyldte derfor ikke oplysningskravene i Markedsføringsloven § 9, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden indskærpede, at forretningskæden fremover skal sikre, at markedsføringsbudskaber er korrekte, og at eventuelle forbehold og begrænsninger klart og tydeligt oplyses både i markedsføringsmateriale og i butikkerne.

Lignende afgørelser