Vildledende markedsføring med mangelfuld oplysning om forbehold ved rabattilbud
Dato
15. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En forbruger klagede over en forretningskædes markedsføring af et tilbud om "- 20 % på alt 29. nov. – 2. dec." i en avisannonce og ved skiltning i butikken.
Sagens omstændigheder
- Ved besøg i butikken viste det sig, at tilbuddet ikke gjaldt varer, der i forvejen var nedsat.
- Dette forbehold fremgik kun af en meget lille skrifttype lodret i hjørnet af annoncen/skiltet.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at udtrykket "20 % på alt" isoleret set var vildledende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at brugen af udtrykket "20 % på alt" var vildledende, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Forbeholdet om, at tilbuddet ikke gjaldt i forvejen nedsatte varer, var ikke tydeligt nok oplyst og opfyldte derfor ikke oplysningskravene i Markedsføringsloven § 9, stk. 1.
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at forretningskæden fremover skal sikre, at markedsføringsbudskaber er korrekte, og at eventuelle forbehold og begrænsninger klart og tydeligt oplyses både i markedsføringsmateriale og i butikkerne.
Lignende afgørelser