Anmassende markedsføring af livsforsikring ved at udnytte folks angst
Sagen omhandler et forsikringsselskabs markedsføring af en gratis livsforsikring.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog klager fra forbrugere, der havde modtaget uanmodede tilbud om en gratis livsforsikring.
- Tilbuddet indebar en forsikringssum på 5-10.000 kr., der automatisk ville udløbe efter et år.
- Forbrugere, der ikke reagerede på det første tilbud, modtog en "påmindelse" med en svarfrist og formuleringer, der appellerede til folks angst for økonomiske problemer ved dødsfald.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var anmassende at kontakte forbrugerne igen efter de havde ignoreret det første tilbud.
- Det blev vurderet, at vendinger i "påmindelsen" udnyttede folks følelser omkring død på en utilbørlig måde.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at forsikringsselskabets markedsføring var i strid med Markedsføringsloven § 1 og god markedsføringsskik. Begrundelsen var, at det blev anset for anmassende at kontakte forbrugerne på ny efter de havde valgt ikke at reagere på det første tilbud. Endvidere fandt Forbrugerombudsmanden, at selskabet på utilbørlig vis udnyttede folks angst og følelser omkring død og de konsekvenser, det kan medføre for ens nærmeste.
Forbrugerombudsmanden henstillede, at selskabet ophørte med at sende den pågældende type henvendelser til forbrugere, samt at der blev udvist forsigtighed ved udformningen af fremtidige henvendelser til forbrugere vedrørende aftaler om livsforsikringer. Forsikringsselskabet har efterfølgende tiltrådt henstillingen.
Lignende afgørelser