Forbrugerombudsmandens vurdering af låneudbyders markedsføringsmateriale
Dato
19. maj 2004
Afgørelsestype
Aggressiv markedsføringMarkedsføring af låneomkostninger
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Sagen omhandler en låneudbyders markedsføringspraksis, som Forbrugerombudsmanden har modtaget henvendelser om. Det drejer sig om udsendelse af skriftligt materiale, herunder lånetilbud, til navngivne personer.
Baggrund
- Forbrugerombudsmanden har tidligere henstillet til erhvervsorganisationer og virksomheder om at dæmpe aggressiviteten i markedsføringen af lån og kreditter.
- Virksomheder er forpligtet til at undersøge, om modtagere af direkte markedsføringsmateriale har frabedt sig dette via Det Centrale Personregister.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden har gennemgået låneudbyderens markedsføringsmateriale.
- Materialet indeholder de nødvendige oplysninger for at forstå henvendelsen.
- Låneudbyderen har erklæret at være opmærksom på og overholde reglerne i Markedsføringsloven om direkte markedsføring.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt ikke grundlag for at forbyde låneudbyderens markedsføringsmateriale, da det indeholder de nødvendige oplysninger for at forstå henvendelsen. Låneudbyderen har desuden oplyst, at de er opmærksomme på reglerne i Markedsføringsloven om direkte markedsføring og bestræber sig på at overholde disse.
Lignende afgørelser