Command Palette

Search for a command to run...

Erhvervsdrivende sender girokort der giver indtryk af betalingspligt

Dato

14. juli 2014

Afgørelsestype

OplysningspligterSpam

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler en erhvervsdrivendes fremsendelse af girokort til forbrugere, hvor det ikke tydeligt fremgik, at der var tale om et tilbud om forlængelse af en cykelforsikring og ikke en opkrævning.

Sagens omstændigheder

  • Den erhvervsdrivende sendte girokort til forbrugere.
  • Det fremgik ikke tydeligt, at der var tale om et tilbud om forlængelse af en cykelforsikring.
  • Forbrugerombudsmanden henledte den erhvervsdrivendes opmærksomhed på Bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold § 1 og punkt 21 i bilaget, der omhandler fakturaer, der giver indtryk af, at forbrugeren allerede har bestilt et produkt.
  • Forbrugerombudsmanden oplyste, at det er i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, at sende girokort til forbrugere, som de ikke har pligt til at betale, medmindre det udtrykkeligt angives.
  • Den erhvervsdrivende tilpassede herefter sit brev med girokortet, så det tydeligt fremgik, at der var tale om et tilbud.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da den erhvervsdrivende efter henvendelsen havde tilpasset sit brev med girokortet, så det tydeligt fremgik, at der alene var tale om et tilbud om fornyelse af forsikringen, og at forbrugeren ikke var forpligtet til at betale girokortet.

Lignende afgørelser