Command Palette

Search for a command to run...

Markedsføring af sexlegetøj: Tilfredshedsundersøgelse efter afmeldt kontakt er i strid med god markedsføringsskik

Dato

20. august 2014

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeSpam

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Sagen omhandler en virksomheds markedsføringspraksis efter salg af sexlegetøj. Virksomheden sendte e-mails til kunder, der havde købt sexlegetøj, for at spørge om deres tilfredshed og opfordre dem til at anmelde deres købsoplevelse på en online tjeneste.

Sagens omstændigheder

  • Kunderne havde specifikt frabedt sig yderligere kontakt fra virksomheden.
  • Virksomheden argumenterede for, at henvendelserne var et forsøg på at forbedre kundeservicen.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om et meget personligt og følsomt anliggende.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

Forbrugerombudsmanden undersøgte, om denne praksis var i strid med god markedsføringsskik.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at det i denne specifikke kontekst, hvor der sælges sexlegetøj, er i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, at sende kunder, der aktivt har frabedt sig yderligere henvendelser, en e-mail med henblik på at foretage en tilfredshedsundersøgelse og opfordre dem til at anmelde deres købsoplevelse på en online platform.

Lignende afgørelser