Markedsføring af sexlegetøj: Tilfredshedsundersøgelse efter afmeldt kontakt er i strid med god markedsføringsskik
Dato
20. august 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds markedsføringspraksis efter salg af sexlegetøj. Virksomheden sendte e-mails til kunder, der havde købt sexlegetøj, for at spørge om deres tilfredshed og opfordre dem til at anmelde deres købsoplevelse på en online tjeneste.
Sagens omstændigheder
- Kunderne havde specifikt frabedt sig yderligere kontakt fra virksomheden.
- Virksomheden argumenterede for, at henvendelserne var et forsøg på at forbedre kundeservicen.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om et meget personligt og følsomt anliggende.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
Forbrugerombudsmanden undersøgte, om denne praksis var i strid med god markedsføringsskik.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at det i denne specifikke kontekst, hvor der sælges sexlegetøj, er i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, at sende kunder, der aktivt har frabedt sig yderligere henvendelser, en e-mail med henblik på at foretage en tilfredshedsundersøgelse og opfordre dem til at anmelde deres købsoplevelse på en online platform.
Lignende afgørelser