Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af omdeling af reklamer som dørhængere uden navn

Dato

4. marts 2016

Afgørelsestype

Nej tak til reklamer

Fuld sag

En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af, hvorvidt deres distributører lovligt kunne omdele reklamer som dørhængere uden påført navn på modtagerne.

Sagens baggrund

  • Virksomheden ønskede at distribuere reklamer som dørhængere.
  • Reklamerne skulle omdeles uden påført navn på modtagerne.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden konstaterede, at forsendelser uden påført navn ikke må sættes i dørhåndtag eller lignende ved omdeling, jf. Bekendtgørelse om postbefordring og postvirksomheder § 8, stk. 6, jf. stk. 1.
  • Forbrugerombudsmanden bemærkede, at omdeling af forsendelser uden påført navn skal ske på en ordentlig og hensigtsmæssig måde til mindst mulig ulempe for modtagerne.
  • Forbrugerombudsmanden fandt, at omdeling af reklamen som dør-hænger ikke opfyldte dette krav, og at omdelingen derfor også ville være i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, stk. 1.
  • Forbrugerombudsmanden bemærkede, at distributørerne derimod lovligt kunne omdele reklamen for virksomheden til modtagernes postkasser, medmindre adresserne var tilmeldt en af de to ”Nej tak”-ordninger.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at omdeling af reklamer som dørhængere uden modtagers navn ikke er en ordentlig og hensigtsmæssig måde at omdeling på, og at dette er i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, stk. 1. Det blev bemærket, at distributører lovligt kan omdele reklamer til postkasser, medmindre adresserne er tilmeldt en af de to ”Nej tak”-ordninger.

Lignende afgørelser