Prismærkning af briller og kontaktlinser: Forbrugerombudsmandens forhåndsbesked til optikerbranchen
Dato
28. juli 2006
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Denne sag omhandler Forbrugerombudsmandens forhåndsbesked til optikerbranchen vedrørende prisoplysningspligt. En brancheforening søgte præcisering af reglerne i Markedsføringsloven § 13 om prisoplysning.
Baggrund
- Brancheforeningen ønskede afklaring på, om salg af brillestel og individuelt fremstillede synshjælpemidler (defineret som en kombination af sundhedsydelse og tilvirkningskøb) falder under Markedsføringsloven § 13, stk. 1 eller Markedsføringsloven § 13, stk. 2.
- Foreningen spurgte også, om prisoplysningspligten kunne opfyldes ved at angive priser for et relevant antal ydelser på et opslag eller en prisliste.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Individuelt tilpassede briller, kontaktlinser mv. betragtes som køb af en vare.
- Formålet med prisoplysninger er at sikre korrekte, forståelige og gennemsigtige prisoplysninger, så forbrugerne kan sammenligne produkter og priser.
- Prisoplysninger skal gives for varer, der er fremlagt til salg i forretningen, herunder i butiks- og udstillingsvinduer.
- Der kan ikke gives prisoplysninger ved skiltning for en brille, der skal sammensættes individuelt. Dog skal brillestel, der er fremlagt til salg, prismærkes, ligesom udstillede glas også skal prismærkes.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslår, at optikere skal prismærke brillestel, udstillede briller med glas (inklusive oplysning om styrke mv.) og kontaktlinser i deres forretninger i henhold til Markedsføringsloven § 13, stk. 1. Sundhedsydelser som synsprøver, der kan købes separat, skal prisangives via opslag eller prisliste, jf. Markedsføringsloven § 13, stk. 2. Forbrugerombudsmanden understreger vigtigheden af, at forbrugerne modtager fyldestgørende og korrekte oplysninger om alle delelementer og den samlede pris for brillen ved aftalens indgåelse.
Lignende afgørelser