Radiospot for teleselskab undersøgt for mangelfulde prisoplysninger
Dato
15. maj 2007
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et teleselskabs radiospot, hvor der blev reklameret for et abonnement.
Sagens omstændigheder
- Teleselskabet oplyste, at prisen pr. måned inkluderede samtaler, men at opkaldsafgifter m.v. blev opkrævet herudover.
- Hensigten med radiospottet var at skabe dialog med nuværende og potentielle kunder om det abonnement, der passede kunden bedst.
- Ved salg af abonnementet blev der oplyst nærmere om priser m.v.
Problemstilling
- Forbrugerombudsmanden vurderede, om radiospottet overholdt markedsføringslovens prisoplysningsregler, jf. Markedsføringsloven § 13, stk. 3, jf. stk. 2.
- Derudover vurderede Forbrugerombudsmanden, om markedsføringen var vildledende eller urimeligt mangelfuld i henhold til Markedsføringsloven § 3.
Teleselskabets respons
Teleselskabet oplyste, at de fremover i lignende reklamer ikke vil oplyse nogen priser, men blot gøre opmærksom på abonnementstypen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets radiospot var problematisk i forhold til prisoplysningsreglerne i Markedsføringsloven § 13, stk. 3, jf. stk. 2. Selvom hensigten var at skabe dialog om passende abonnementer, og nærmere prisoplysninger blev givet ved salg, kunne udeladelsen af visse prisoplysninger i radiospottet potentielt være vildledende eller urimeligt mangelfuld i henhold til Markedsføringsloven § 3. Teleselskabet har efterfølgende tilkendegivet, at de i fremtidige reklamer vil undlade at oplyse priser.
Lignende afgørelser