Command Palette

Search for a command to run...

Radiospot for teleselskab undersøgt for mangelfulde prisoplysninger

Dato

15. maj 2007

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagnTelefon og bredbånd

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Sagen omhandler et teleselskabs radiospot, hvor der blev reklameret for et abonnement.

Sagens omstændigheder

  • Teleselskabet oplyste, at prisen pr. måned inkluderede samtaler, men at opkaldsafgifter m.v. blev opkrævet herudover.
  • Hensigten med radiospottet var at skabe dialog med nuværende og potentielle kunder om det abonnement, der passede kunden bedst.
  • Ved salg af abonnementet blev der oplyst nærmere om priser m.v.

Problemstilling

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, om radiospottet overholdt markedsføringslovens prisoplysningsregler, jf. Markedsføringsloven § 13, stk. 3, jf. stk. 2.
  • Derudover vurderede Forbrugerombudsmanden, om markedsføringen var vildledende eller urimeligt mangelfuld i henhold til Markedsføringsloven § 3.

Teleselskabets respons

Teleselskabet oplyste, at de fremover i lignende reklamer ikke vil oplyse nogen priser, men blot gøre opmærksom på abonnementstypen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets radiospot var problematisk i forhold til prisoplysningsreglerne i Markedsføringsloven § 13, stk. 3, jf. stk. 2. Selvom hensigten var at skabe dialog om passende abonnementer, og nærmere prisoplysninger blev givet ved salg, kunne udeladelsen af visse prisoplysninger i radiospottet potentielt være vildledende eller urimeligt mangelfuld i henhold til Markedsføringsloven § 3. Teleselskabet har efterfølgende tilkendegivet, at de i fremtidige reklamer vil undlade at oplyse priser.

Lignende afgørelser