Manglende oplysning om samlet pris ved markedsføring af tillægsprodukt
Dato
4. januar 2011
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En bredbåndsudbyder tilbød et tillægsprodukt til kunder, der allerede havde kabel-tv. Udbyderen oplyste mindsteprisen for tillægsproduktet, men ikke den samlede mindstepris for både bredbånd og kabel-tv.
Problemstilling
- Udbyderen argumenterede for, at det var umuligt at oplyse en samlet pris, da prisen for kabel-tv varierede.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden påpegede, at hvis en samlet pris ikke kan oplyses, skal grundlaget for beregningen af prisen oplyses i henhold til Markedsføringsloven § 13, stk. 2.
- Beregningsgrundlaget skal fremgå ligeså tydeligt som en samlet pris, jf. Markedsføringsloven § 13, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at bredbåndsudbyderen ikke overholdt kravene i Markedsføringsloven § 13, stk. 2. Udbyderen havde markedsført et tillægsprodukt uden at oplyse et tilstrækkeligt beregningsgrundlag for den samlede pris, da prisen for den underliggende kabel-tv-forbindelse varierede fra kunde til kunde. Forbrugerombudsmanden påpegede, at beregningsgrundlaget skulle fremgå ligeså tydeligt som en samlet pris ville have gjort, jf. Markedsføringsloven § 13, stk. 1.
Lignende afgørelser