Manglende momsangivelse på opkaldstakster udgør overtrædelse af markedsføringsloven
En forbruger henvendte sig til Forbrugerombudsmanden angående en global virksomhed, der tilbød internettelefoni til danske forbrugere.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden oplyste ikke priser inklusive moms på deres hjemmeside.
- Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomheden og påpegede, at dette var i strid med gældende lovgivning.
- Virksomheden rettede efterfølgende deres hjemmeside.
Problemstilling
Sagen drejede sig om, hvorvidt en virksomhed, der udbyder internettelefoni til danske forbrugere, skal oplyse priser inklusive moms på sin hjemmeside.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afgjorde, at virksomheden overtrådte Markedsføringsloven § 12a, stk. 1, nr. 6, da de oplyste opkaldstakster på virksomhedens hjemmeside ikke var inklusive dansk moms. Efter at Forbrugerombudsmanden gjorde virksomheden opmærksom på dette, ændrede virksomheden sin hjemmeside i overensstemmelse med anvisningerne, hvorefter sagen blev afsluttet.
Lignende afgørelser