Forbrugerombudsmandens vurdering af brugen af ordet "gratis" i forbindelse med betalingsløsning
Dato
16. februar 2012
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Et teleselskab anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende brugen af ordet "gratis" om en af deres betalingsløsninger. Kunderne kunne vælge mellem tre betalingsmetoder for deres månedlige abonnement: faktura (gebyr på 35 kr.), betalingsservice (gebyr på 4,70 kr.) eller selskabets egen betalingsløsning (gratis).
Sagens baggrund
- Teleselskabet ønskede at benævne deres egen betalingsløsning som "gratis", da der ikke var tilknyttet et gebyr.
- Forbrugerombudsmanden vurderede sagen i henhold til Markedsføringsloven § 3 og Bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets brug af ordet ”gratis” om deres betalingsløsning var tilladt, da løsningen ikke krævede yderligere betaling, hverken direkte eller indirekte, og prisen på abonnementsydelsen var uafhængig af den valgte betalingsform. Dette faldt inden for rammerne af det tilladte efter nr. 20 i bilaget til Bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.
Lignende afgørelser