Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af brugen af ordet "gratis" i forbindelse med betalingsløsning

Dato

16. februar 2012

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Et teleselskab anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende brugen af ordet "gratis" om en af deres betalingsløsninger. Kunderne kunne vælge mellem tre betalingsmetoder for deres månedlige abonnement: faktura (gebyr på 35 kr.), betalingsservice (gebyr på 4,70 kr.) eller selskabets egen betalingsløsning (gratis).

Sagens baggrund

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets brug af ordet ”gratis” om deres betalingsløsning var tilladt, da løsningen ikke krævede yderligere betaling, hverken direkte eller indirekte, og prisen på abonnementsydelsen var uafhængig af den valgte betalingsform. Dette faldt inden for rammerne af det tilladte efter nr. 20 i bilaget til Bekendtgørelse om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.

Lignende afgørelser