Fejlregistrering af rabat fører til indskærpelse af god markedsføringsskik
Dato
3. maj 2012
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
En erhvervsdrivende annoncerede med 25 % rabat på alle varer. På grund af en fejl i kassesystemet blev rabatten beregnet ud fra en for høj pris (999,95 kr.) i stedet for den korrekte normalpris (789,95 kr.). Dette resulterede i, at 90 forbrugere betalte 157 kr. for meget for varen.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at den erhvervsdrivendes handling var i strid med god markedsføringsskik, da udsagn om rabatter skal have et reelt indhold.
- Overtrædelse af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring anses generelt for at være en overtrædelse af god markedsføringsskik.
Løsning
- Den erhvervsdrivende tilbød at kompensere de forbrugere, der havde betalt for meget.
- På baggrund af dette afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at der efter hans opfattelse var handlet i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1. Da den erhvervsdrivende efterfølgende tilbød at yde kompensation til alle berørte forbrugere, afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen.
Lignende afgørelser