Varighed af introduktionstilbud: Forbrugerombudsmandens fortolkning af markedsføringslovens § 3
Dato
14. juli 2014
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagn
Fuld sag
Emner
Forhåndsbeskeder
Lovreferencer
En virksomhed kontaktede Forbrugerombudsmanden for at få afklaret, hvor længe et introduktionstilbud lovligt kan vare.
Baggrund
- Henvendelsen drejede sig om fortolkningen af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, særligt pkt. 10 om introduktionstilbud og pkt. 4 om tilbuds varighed.
- Retningslinjerne tillader prismarkedsføring af nye varer, selvom normalprisen ikke har været gældende længe, forudsat at varen efter tilbuddet sættes op til normalpris, eller har været solgt til normalpris i andre butikker i samme kæde.
- Retningslinjerne specificerer ikke varigheden af et introduktionstilbud.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Da pkt. 10 ikke angiver en specifik varighed, gælder den generelle regel i retningslinjernes pkt. 4.
- Ifølge denne regel må en pris som udgangspunkt kun markedsføres som et tilbud i 2 uger (1 uge for dagligvarer).
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at varigheden af et introduktionstilbud som udgangspunkt er begrænset til 2 uger (1 uge for dagligvarer), jf. pkt. 4 i retningslinjerne for prismarkedsføring. Herefter betragtes prisen som varens nye normalpris. Denne fortolkning er baseret på Markedsføringsloven § 3.
Lignende afgørelser