Command Palette

Search for a command to run...

Byggemarked dømt for vildledende markedsføring af drivhus med manglende oplysning om obligatoriske fragtomkostninger

Dato

1. oktober 2015

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Sagens baggrund

Sagen omhandler et byggemarkeds markedsføring af et drivhus i en tilbudsavis. Drivhuset blev annonceret til 1.995 kroner eksklusive fragtomkostninger.

Markedsføringspraksis

  • Byggemarkedet oplyste i tilbudsavisen, at prisen var eksklusive leveringsomkostninger.
  • Fragtomkostningerne var altid 599 kroner, og der var ingen mulighed for at afhente drivhuset uden fragt.
  • Fragtomkostningerne fremgik først, når forbrugeren bestilte drivhuset på selskabets hjemmeside.

Forbrugerklager og problemstillinger

Forbrugerombudsmanden modtog klager over, at markedsføringen var vildledende, da forbrugerne fik indtryk af, at de kunne undgå fragtomkostningerne ved at afhente drivhuset selv.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen og vurderede, at byggemarkedets markedsføring var i strid med markedsføringsloven, da fragtomkostningerne ikke var tydeligt oplyst i tilbudsavisen. Det var ikke tilstrækkeligt, at fragtomkostningerne fremgik på hjemmesiden.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden har idømt byggemarkedet en bøde på 75.000 kroner for vildledende markedsføring. Byggemarkedet havde i en årrække markedsført et drivhus til 1.995 kroner ekskl. fragtomkostninger, hvor fragtomkostningerne altid var 599 kroner, og forbrugerne ikke havde mulighed for at undgå fragtudgiften. Det blev vurderet, at byggemarkedet skulle have oplyst fragtudgiften som et beløb i umiddelbar forbindelse med købsopfordringen i tilbudsavisen, jf. Markedsføringsloven § 12 a, stk. 2. Markedsføringen var vildledende, da forbrugerne fik indtryk af, at de kunne undgå fragtprisen ved at afhente drivhuset i butikken, hvilket var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1 og Markedsføringsloven § 3, stk. 2.

Lignende afgørelser