Betingelser for brug af "LIMITED EDITION" i markedsføring
Dato
22. juni 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmandens vurdering vedrører brugen af udtrykket "LIMITED EDITION" i markedsføring. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at dette udtryk giver forbrugeren en forventning om, at varen er produceret i et begrænset antal, hvilket øger varens eksklusivitet.
Forudsætninger for brug af "LIMITED EDITION"
Forbrugerombudsmanden fastslår, at brugen af "LIMITED EDITION" forudsætter:
- At der kun er produceret et begrænset antal af varen.
- At der ikke vil blive produceret flere eksemplarer af varen i fremtiden.
Det præcise antal eksemplarer, der kan produceres, før betegnelsen bliver misvisende, afhænger af de konkrete omstændigheder, herunder varens type og markedet.
Salg af restpartier
Hvis der reelt er tale om salg af varer, der kun er begrænsede i antal, fordi de øvrige varer er solgt, vil det sandsynligvis være salg af restpartier/restvarer, hvilket ikke kan betragtes som "LIMITED EDITION".
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden anser brugen af betegnelsen "LIMITED EDITION" for at være en angivelse af faktiske forhold, der skal kunne dokumenteres i henhold til Markedsføringsloven § 3, stk. 3. Hvis betegnelsen anvendes uberettiget, vil det være i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Lignende afgørelser