Vildledende prismarkedsføring ved successive prisnedsættelser
Dato
30. november 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Virksomheden markedsførte en pullover og en BH som restmarked i sin webshop med trinvis nedsatte priser. Først blev prisen nedsat med "Spar 25 %", og senere med "Spar 40 %".
Problemstilling
Forbrugerombudsmanden vurderede, at ved løbende prisnedsættelser skal virksomheden oplyse den senest gældende pris. Udsagnet "Spar 40 %" skal forstås som en besparelse på 40 % i forhold til prisen umiddelbart før denne nedsættelse. Da varerne allerede var nedsat med 25 %, blev den angivne besparelse på 40 % vildledende, da den reelle besparelse var mindre.
Forbrugerombudsmandens retningslinjer
Det fremgår af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, at ved successive nedsættelser af restvarer og restpartier må den nye pris og besparelse kun sammenlignes med varens pris umiddelbart inden den seneste nedsættelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at virksomhedens markedsføring af nedsatte varer var vildledende, da besparelsen blev gjort større end den reelt var. Virksomheden havde markedsført varer med "Spar 40 %" efter allerede at have nedsat prisen med "Spar 25 %". Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for virksomheden.
Lignende afgørelser