Webshop's prisoplysninger om "gratis fragt" og gebyr for "tung vare" var vildledende
Dato
27. september 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag vedrørende en webshops prisoplysninger for helsekostprodukter. En forbruger klagede over at være blevet opkrævet fragt og gebyr for "tung vare", selvom webshoppen reklamerede med "gratis fragt - uanset beløb".
Sagens omstændigheder
- Webshoppen reklamerede med "gratis fragt - uanset beløb" på sin hjemmeside.
- Det var muligt at få varerne sendt uden beregning, men der blev opkrævet et gebyr for "tung vare" på visse produkter.
- Gebyret fremgik først, når varen var lagt i indkøbskurven.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningerne om "tung vare"-gebyret var i strid med Markedsføringsloven § 6, stk. 3.
- Da gebyret først fremgik efter varen var lagt i kurven, var det ikke tydeligt nok for forbrugerne.
- Utydelige oplysninger om gebyrer, særligt når der reklameres med "gratis fragt", forventes at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede, at webshoppen i de tilfælde, hvor det var relevant, skulle afgive oplysninger efter Markedsføringsloven § 6, stk. 3 i umiddelbar tilslutning til den oplyste pris første – og hver – gang, denne blev vist. Forbrugerombudsmanden anmodede selskabet om at ændre sin markedsføring af prisoplysninger i overensstemmelse hermed. Selskabet ændrede efterfølgende prisoplysningerne på sin hjemmeside.
Lignende afgørelser