Indskærpelse vedrørende udstilling af pornografisk materiale i børnehøjde
Dato
4. maj 2004
Afgørelsestype
Aggressiv markedsføringKønsrelateret reklame
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på en artikel i »Søndagsavisen«, der omhandlede pornoblade og -film i butikker, hvor en undersøgelse viste, at et stort flertal ønskede indgreb mod pornografisk materiale i børnehøjde.
Forbrugerombudsmandens henvendelse
- Forbrugerombudsmanden kontaktede relevante erhvervsorganisationer for at understrege, at Markedsføringsloven også gælder for markedsføring af pornografisk materiale.
- Det blev fremhævet, at der stilles skærpede krav til god markedsføringsskik ved markedsføring over for børn og unge, da de er særligt sårbare.
- Erhvervsdrivende bør være opmærksomme på, at markedsføring rettet mod voksne også kan ses af børn og unge, og derfor bør de udvise særlig forsigtighed ved markedsføring af pornoblade og -film.
Udstilling af pornografisk materiale
- Ifølge Forbrugerombudsmandens vejledning om »Børn, unge og markedsføring« bør magasiner med voldeligt eller pornografisk indhold ikke udstilles i børnehøjde i forretninger. Det samme gælder for pornovideofilm.
- På baggrund af avisartiklen konkluderede Forbrugerombudsmanden, at ikke alle forretninger overholder disse retningslinjer.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at ikke alle forretninger overholder reglerne om god markedsføringsskik vedrørende udstilling af pornoblade og -film. Forbrugerombudsmanden henstillede derfor, at de relevante erhvervsorganisationer informerede deres medlemmer om, at blade og videofilm med pornografisk indhold ikke må udstilles i børnehøjde.
Lignende afgørelser