Command Palette

Search for a command to run...

Forlig mellem Forbrugerombudsmanden og De Gule Sider A/S om manglende aftalegrundlag for opkrævninger

Dato

15. marts 2011

Afgørelsestype

Ændringer i aftaler

Fuld sag

Emner

Forlig

Forbrugerombudsmanden behandlede en sag vedrørende De Gule Sider A/S, hvor der var rejst tvivl om, hvorvidt selskabet havde tilstrækkelig aftaleretlig hjemmel til at opkræve betaling for såkaldte ”ekstra-optagelser” i deres online og trykte telefonbøger.

Sagens baggrund

  • Forbrugerombudsmanden modtog flere henvendelser fra forbrugere, der var blevet opkrævet betaling for ydelser, uden at De Gule Sider A/S kunne dokumentere et aftaleforhold.
  • Forbrugerombudsmanden indledte forhandlinger med De Gule Sider A/S for at løse problemet.

Forligets indhold

  • Forbrugerombudsmanden og De Gule Sider A/S indgik et forlig, der omfattede alle registrerede forbrugere med ekstraoptagelser.
  • Forliget gav forbrugere mulighed for at blive slettet som kunder og kræve tilbagebetaling for opkrævninger, hvor der ikke kunne dokumenteres et aftaleforhold.
  • De Gule Sider A/S kunne dog undlade tilbagebetaling under visse betingelser om forældelse og passivitet, f.eks. hvis forbrugeren havde betalt for ydelsen i mindst tre år.
  • Forliget begrænsede ikke forbrugernes mulighed for at fremsætte yderligere krav mod selskabet.

Tilsagn efter Markedsføringsloven

  • De Gule Sider A/S gav tilsagn om at sikre udtrykkelig dokumentation for kundeaftaler i fremtiden ved at fremsende en aftalebekræftelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indgik et forlig med De Gule Sider A/S efter at have modtaget en række henvendelser om opkrævninger for ydelser, hvor der ikke var tilstrækkelig aftaleretlig hjemmel. Forliget indebærer, at:

  • Kunder kan anmode om at blive slettet og få tilbagebetalt opkrævninger, hvis De Gule Sider A/S ikke kan dokumentere et aftaleforhold.
  • De Gule Sider A/S kan undlade tilbagebetaling, hvis kunden udtrykkeligt er blevet gjort bekendt med aftaleforholdet og har betalt for ydelsen i mindst tre på hinanden følgende år.
  • Forliget er uden præjudice for enkelte kunders eventuelle videregående civilretlige krav mod De Gule Sider A/S.

De Gule Sider A/S har desuden afgivet tilsagn efter Markedsføringsloven § 23 om at sikre udtrykkelig dokumentation for kundeaftaler fremover, herunder ved at sende aftalebekræftelser og skriftligt bekræfte mundtlige aftaler.

Lignende afgørelser