Internetudbyders vildledende brev om hastighedsændring og efterfølgende løsning
Dato
28. januar 2010
Afgørelsestype
Aftaleindgåelse
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmandens øvrige sager
Lovreferencer
En internetudbyder sendte et brev til sine 2048/512 Mbit kunder om, at deres hastighed ville udgå, og at prisen ville stige fra 189 kr. til 199 kr. Den pågældende hastighed var imidlertid ikke udgået.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog en klage over denne praksis.
- Selskabet forklarede, at der var tale om en formuleringsfejl, og at kunderne ville blive opgraderet til en 4096/1024 forbindelse med en mindre prisstigning.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om indgåelse af en ny aftale, hvilket kræver positiv accept fra forbrugerne.
- Forbrugerombudsmanden anså den oprindelige fremgangsmåde for at være negativ aftalebinding i strid med Markedsføringsloven § 1.
Løsning
- Selskabet foreslog, at de berørte kunder ville modtage et brev om, at de ville få 4096/1024 forbindelsen til samme pris som den tidligere 2048/512 forbindelse.
- Kunderne ville ligeledes blive krediteret de 10 kr., de havde betalt for meget siden hastighedsændringen.
- Forbrugerombudsmanden accepterede denne løsning.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden accepterede selskabets løsning, hvor de berørte kunder modtog et brev om, at de ville få en 4096/1024 forbindelse til samme pris som den tidligere 2048/512 forbindelse. Kunderne ville ligeledes blive krediteret de 10 kr., de havde betalt for meget siden hastighedsændringen. Denne løsning blev anset for at imødekomme problemet med negativ aftalebinding.
Lignende afgørelser