Command Palette

Search for a command to run...

Internetudbyders vildledende brev om hastighedsændring og efterfølgende løsning

Dato

28. januar 2010

Afgørelsestype

Aftaleindgåelse

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En internetudbyder sendte et brev til sine 2048/512 Mbit kunder om, at deres hastighed ville udgå, og at prisen ville stige fra 189 kr. til 199 kr. Den pågældende hastighed var imidlertid ikke udgået.

Sagens baggrund

  • Forbrugerombudsmanden modtog en klage over denne praksis.
  • Selskabet forklarede, at der var tale om en formuleringsfejl, og at kunderne ville blive opgraderet til en 4096/1024 forbindelse med en mindre prisstigning.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var tale om indgåelse af en ny aftale, hvilket kræver positiv accept fra forbrugerne.
  • Forbrugerombudsmanden anså den oprindelige fremgangsmåde for at være negativ aftalebinding i strid med Markedsføringsloven § 1.

Løsning

  • Selskabet foreslog, at de berørte kunder ville modtage et brev om, at de ville få 4096/1024 forbindelsen til samme pris som den tidligere 2048/512 forbindelse.
  • Kunderne ville ligeledes blive krediteret de 10 kr., de havde betalt for meget siden hastighedsændringen.
  • Forbrugerombudsmanden accepterede denne løsning.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden accepterede selskabets løsning, hvor de berørte kunder modtog et brev om, at de ville få en 4096/1024 forbindelse til samme pris som den tidligere 2048/512 forbindelse. Kunderne ville ligeledes blive krediteret de 10 kr., de havde betalt for meget siden hastighedsændringen. Denne løsning blev anset for at imødekomme problemet med negativ aftalebinding.

Lignende afgørelser