Command Palette

Search for a command to run...

Sag om brug af miljøanprisninger i markedsføring af frugt ved integreret produktion

Dato

28. juni 2005

Afgørelsestype

Miljø- og klimaudsagn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler en producent af frugt, der anvendte firmabetegnelsen "XX Miljøfrugt" og fremhævede ordet "miljø" i en brochure. Producenten anvendte produktionsmetoden "integreret produktion".

Baggrund

  • Forbrugerombudsmanden havde tidligere behandlet en sag om gartnerierhvervets markedsføringskampagne under betegnelserne "Dansk Miljøfrugt" og "Dansk Miljøgrønt", hvor han anførte, at der ikke forelå tilstrækkelig dokumentation for at anvende ordet "miljø".

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • Forbrugerombudsmanden anmodede den pågældende producent om at redegøre for brugen af ordet "miljø" i markedsføringen og fremlægge en livscyklusanalyse.
  • Producenten kunne ikke fremlægge den ønskede dokumentation, men oplyste, at produktionen var ved at blive omlagt til økologisk jordbrugsproduktion, og at virksomheden havde opnået autorisation fra Plantedirektoratet.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden konstaterede, at der ikke var fremlagt dokumentation for, at produkterne tidligere var blevet dyrket og fremavlet ved hjælp af produktionsmetoder, der kunne berettige til at bruge generelle miljøargumenter i markedsføringen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden meddelte, at han ikke fandt anledning til at foretage yderligere i sagen, da producenten var i færd med at omlægge produktionen til økologisk drift og fremover ville basere sig på økologiske principper i henhold til den meddelte autorisation fra Plantedirektoratet. Autorisation som økologisk jordbrugsproducent og tilladelse til markedsføring med statskontrollerede økologiske produkter indebærer, at produkterne må anses for at være produceret på en mere miljøskånsom måde end ved traditionelle produktionsmetoder.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at forbrugerne i dag generelt må antages at opfatte de økologiske produkter som "miljøvenlige", og det er de økologisk mærkede produkter, som forbrugerne skal efterspørge, hvis de ønsker at tage miljøhensyn i forbindelse med forbrugsvalg. På denne baggrund fandt han, at en producent på baggrund af de foreliggende regler om økologisk jordbrugsproduktion og om markedsføringen heraf kan anvende mere generelle miljøudsagn i markedsføringen.

Lignende afgørelser