Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende brug af "Miljø" i markedsføring af frugt og grønt ved integreret produktion

Dato

28. juni 2005

Afgørelsestype

Helbreds- og sundhedsudsagnMiljø- og klimaudsagn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Sagen omhandler Forbrugerombudsmandens vurdering af markedsføringen af frugt og grøntsager, der er fremavlet ved integreret produktion, og som markedsføres under betegnelserne "DANSK MILJØFRUGT" og "DANSK MILJØGRØNT".

Baggrund

  • Dansk Erhvervsfrugtavl og Dansk Erhvervsgartnerforening via Gartneribrugets Afsætningsudvalg (GAU) havde etableret en mærkningsordning for frugt og grøntsager produceret ved integreret produktion.
  • Produkterne blev mærket med et grønt mærke med et rødt hjerte og teksten "DANSK MILJØFRUGT" eller "DANSK MILJØGRØNT".
  • Integreret produktion sigter mod at reducere brugen af pesticider og gødning og fremme en god dyrkningspraksis.

Forbrugerombudsmandens undersøgelser

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af ordet "miljø" i produktbetegnelsen var vildledende, da der ikke forelå tilstrækkelig dokumentation for en generel og uspecificeret miljøvenlighed.
  • Forbrugerombudsmanden tog i betragtning, at disse produkter konkurrerede med økologiske produkter, der har en offentlig fastsat og kontrolleret mærkningsordning.
  • Veterinærdirektoratet havde ingen indvendinger mod mærket, da EU-forordningen om økologisk jordbrugsproduktion ikke havde til hensigt at hindre udviklingen af andre miljøvenlige produktionskoncepter.

GAUs argumenter

  • GAU var uenig i, at markedsføringen var i strid med markedsføringsloven, men anerkendte, at den kunne være i strid med Forbrugerombudsmandens vejledning om miljømarkedsføring.
  • GAU mente ikke, at det var rimeligt at kræve en livscyklusvurdering for at bruge mærket.

Forlig

  • Efter forhandlinger blev det aftalt, at GAU kunne benytte mærket med den eksisterende tekst indtil udgangen af april 1995.
  • GAU skulle ændre teksten på emballagen, hvor det var muligt, og ophøre med at markedsføre frugt og grønt med generelle og uspecificerede miljøargumenter.

Levnedsmiddelkontrollens vurdering

  • Den lokale miljø- og levnedsmiddelkontrol vurderede, at brugen af et hjerte i logoet var i strid med Levnedsmiddelloven § 28, stk. 3, nr. 2, da det kunne give forbrugeren det indtryk, at produktet havde en gavnlig virkning på hjertesygdomme.
  • Forbuddet mod at benytte hjertet blev dog opretholdt, men trådte først i kraft samtidig med udløbet af den frist, der var forhandlet med Forbrugerombudsmanden.

Nyt logo

  • GAU fremsendte et udkast til et nyt logo med en grøn planteoval, et rødt tjek-mærke og teksten "DANSK I.P.".
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af det nye logo ikke ville være i strid med markedsføringsloven.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at markedsføringen af frugt og grønt som "DANSK MILJØFRUGT" eller "DANSK MILJØGRØNT" var vildledende og indeholdt urimeligt mangelfulde angivelser i henhold til Markedsføringsloven § 3 (tidligere Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 2). Forbrugerombudsmanden henstillede, at Gartneribrugets Afsætningsudvalg (GAU) ophørte med at anvende det eksisterende markedsføringsmateriale, herunder brugen af mærket i dets daværende udformning.

Forbrugerombudsmanden accepterede dog en overgangsperiode frem til udgangen af april 1995, hvor GAU kunne fortsætte med at bruge mærket, forudsat at der blev arbejdet på at ændre teksten på emballagen og ophøre med generelle og uspecificerede miljøargumenter i markedsføringen.

Det efterfølgende fremsendte materiale med et nyt logo bestående af en grøn planteoval med et rødt tjek-mærke og teksten "DANSK I.P." blev vurderet af Forbrugerombudsmanden til ikke at være i strid med markedsføringsloven.

Lignende afgørelser