Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af flyselskab ved udeladelse af information om CO2-udledning fra tog

Dato

22. september 2010

Afgørelsestype

Miljø- og klimaudsagn

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Et flyselskab markedsførte sine propelfly som et miljøvenligt alternativ på ruten København-Aalborg, idet de fremhævede, at flyene udledte mindre CO2 end jetfly. I annoncen blev der henvist til et nyhedsbrev fra Energistyrelsen.

Markedsføringens indhold

  • Annoncen fremhævede, at informationen var væsentlig for miljøbevidste rejsende.
  • Propelflyene blev fremstillet som fuldt konkurrencedygtige med andre transportformer på strækningen.
  • Annoncens layout og billeder understøttede indtrykket af et miljømæssigt fortrin.

Problematik

  • Annoncen undlod at oplyse, at IC3-tog udleder markant mindre CO2, hvilket fremgik af Energistyrelsens nyhedsbrev.
  • Flyselskabet anførte, at man kunne neutralisere CO2-udledningen fra en flyvetur ved at udskifte tre 60 watt pærer med én sparepære.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at der ikke var givet en loyal og afbalanceret beskrivelse af brændstofforbrug og miljøpåvirkning.
  • Markedsføringen blev anset for vildledende undladelse i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1, jf. artikel 7, stk. 1 og 2, i direktivet om virksomheders urimelige handelspraksis.
  • Sammenkædningen af forbrugernes egne miljømæssige initiativer med virksomhedens aktiviteter blev anset for misvisende og i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden meddelte flyselskabet, at dets markedsføring var vildledende ved at udelade væsentlig information om CO2-udledning fra IC3-tog, hvilket var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Markedsføringen var ligeledes i strid med artikel 7, stk. 1 og 2, i direktivet om virksomheders urimelige handelspraksis. Forbrugerombudsmanden fandt også, at sammenkædningen af forbrugernes egne miljømæssige initiativer med virksomhedens aktiviteter var misvisende og i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1. Flyselskabet tog Forbrugerombudsmandens opfattelse til efterretning.

Lignende afgørelser